Wakacje składkowe dla przedsiębiorców

UWAGA! Zmiany od listopada, a pierwsze wakacje składkowe możliwe w grudniu

W Dzienniku Ustaw została opublikowana nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wprowadzająca tzw. wakacje składkowe dla przedsiębiorców. Rozwiązanie skierowane jest do mikroprzedsiębiorców wpisanych do CEIDG, którzy:
· w miesiącu kalendarzowym poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku mieli zgłoszonych do ubezpieczeń nie więcej niż dziesięciu ubezpieczonych (w tym także siebie samych),
· w ostatnich dwóch latach kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku nie osiągnęli przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej lub w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku osiągnęli roczny przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej nieprzekraczający równowartości w złotych 2 mln euro.
Przedsiębiorca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek za jeden miesiąc w każdym roku kalendarzowym na:
· własne ubezpieczenia społeczne: emerytalne, rentowe, wypadkowe i jeżeli wcześniej zostało zadeklarowane jego opłacanie – chorobowe,
· Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy.
Wakacje dotyczą składek na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorcy w odniesieniu do niego samego (nie do osób przez niego ubezpieczanych, np. współpracujących czy jego pracowników). Nie będą mogły z nich skorzystać osoby, które wykonują działalność na rzecz swoich byłych pracodawców.
Ważne
Wniosek trzeba złożyć w miesiącu poprzedzającym wybrany przez siebie miesiąc. Zatem z pierwszych wakacji składkowych przedsiębiorcy będą mogli skorzystać w grudniu, gdy wniosek złożą w listopadzie.
Korzystając z wakacji przedsiębiorca nie będzie musiał zawieszać działalności. Oznacza to, że w danym okresie nadal będzie mógł m.in. uzyskiwać z niej przychody czy wystawiać faktury.

Podstawa prawna
Ustawa z 9 maja 2024 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2024 r. poz. 863